Over onze club

onze historie

Van het begin in 1969 tot 2008!

par Jeff De Leener

Jeffe De Leener

1969

In de wervelingen van de jaren ’60, gekenmerkt door revolutionaire gebeurtenissen en de geboorte van de flower power cultuur, kocht ik mijn eerste Morgan, een elegante groene Plus 4. Dit voertuig, symbool van een vervlogen tijdperk, verbond mij met twee gepassioneerde studenten van de Université Libre de Bruxelles, Patrice Libier en Albert De Mey, die dezelfde enthousiasme voor uitzonderlijke auto’s deelden. In een tijd waarin het bezitten van een Morgan een teken was van distinctie en excentriciteit, vormden we een beperkte kring van liefhebbers.

Het kasteel van Ukkel, de zetel van onze importeur, baron Jacques Elleboudt, met zijn wilde park, is nu slechts een herinnering, vervangen door moderne constructies. De ontmoetingen en het onderhoud van onze kostbare auto’s vonden plaats in een garage die, ondanks transformaties door de jaren heen, nog steeds vol van deze herinneringen is.

Zelfs mijn bezoek bij mijn ouders, rijdend in mijn Morgan, had verbazing en overpeinzingen opgewekt, een teken dat het besturen van zo’n auto niet gebruikelijk was. Deze gedeelde passie met andere eigenaren, allen verbonden door de liefde voor deze zeldzame voertuigen, blijft onbreekbare banden weven tussen ons, erfgenamen van een tijdperk van durf en vrijheid.

1974

Destijds ging ik elke dag met mijn Morgan naar mijn werk bij Assubel. Op een avond vond ik onder mijn ruitenwisser een uitnodiging voor een ontmoeting van Morganisten op een woensdagavond in de taverne Le Delta bij de kazerne van Etterbeek.

Het was de ontmoetingsplaats van de club, hoewel we nauwelijks van een club konden spreken; we waren slechts met 7 personen. Wat wel waar is, is dat we allemaal tussen de twintig en dertig jaar oud waren, met een gemiddelde leeftijd rond de 26 jaar.

In die tijd ontmoette ik Roger Saintenois voor het eerst; hij had net zijn studie tandheelkunde voltooid en had een blauwe 4/4 met vier zitplaatsen besteld. Geleidelijk aan groeide het aantal leden en nam het de vorm aan van een club die de naam Morgan Sports Car Club Belgium kreeg, met een voorzitter en een secretaresse.

De eerste voorzitter van de club was Michel Schereschevsky en de secretaresse Marie-Françoise Saintenois, de eerste (en memorabele) echtgenote van Roger. De eerste georganiseerde uitstapjes dateren uit die tijd.

1981

In 1981 hadden we ongeveer twintig Morgans. Ondertussen was de maandelijkse ontmoetingsplaats vastgesteld in de herberg-restaurant van het kasteel van Beersel. Een jaar later verhuisden we naar de Mellaerts vijvers in Woluwe. Ook in die tijd nam ik het voorzitterschap van de club over, die voor 99% uit Franstaligen bestond, maar aangezien ik Nederlandstalig ben, verviervoudigde het aantal Nederlandstaligen onder mijn voorzitterschap.

In die periode konden we onze ledenlijst verrijken met namen zoals die van Jacques Gallien (1982), Daniel Vreux (1985), Willy Maeremans (1986) en Willy Swinnen (1987), Coco Deldime (1989). In die tijd werden regelmatig rally’s georganiseerd, een clubtijdschrift werd voor het eerst uitgegeven en de club was regelmatig aanwezig op oldtimerbeurzen.

De eerste stand bevond zich op de beurs van Antwerpen, georganiseerd door de gebroeders Dockx (inmiddels het grootste verhuurbedrijf van auto’s en bedrijfsvoertuigen).

1987

Een keerpunt in de geschiedenis van de club explodeerde onder de impuls van enkele coupplegers, met als resultaat het bestaan van twee volledig onafhankelijke clubs: een Nederlandstalige en een Franstalige (oorspronkelijk, hoewel nu 50% van de leden Nederlandstalig zijn).

De nieuwe club werd op een zondagmiddag in november gecreëerd in de woonkamer van Roger Saintenois rond een stuk taart en een kop koffie. Aanwezig waren:

Jacques en Jean-Claude François, Jacques Gallien, Gaetan de Ghellinck, André Legrelle, Jeff De Leener, Michel Pirotton, Roger Saintenois, Michel Scherechevsky, Daniel Vreux en Gaëtan de Ghellinck, die de eerste voorzitter werd.

Gaetan de Ghellinck
Leon Giet

1991

Léon Giet maakte zijn opwachting bij het clubdiner in het restaurant ‘Le boeuf qui rit’ in Bergen en werd snel onze nieuwe voorzitter op 22 mei 1992.

Onder de impuls van deze actieve, welgestelde, welbespraakte man werd de club beheerd als een multinationale onderneming en kende een groei waardoor we niet ver van 130 leden waren. Dit waren de gouden jaren van de club. Hij organiseerde in ’92 het eerste internationale rally van de club in Durbuy.

1997

De tweede editie van de internationale rally in de omgeving van Mons leidde tot enkele moeilijkheden; daarna gaf Léon het stokje door en we zaten zonder voorzitter.
Gelukkig was het comité nog altijd actief en accepteerde Roger Saintenois de fakkel weer over te nemen.

Gedurende de duur van zijn twee ambtstermijnen, met de hulp van Lison, zijn echtgenote, handhaafde Roger het leven van de club op een uitstekend niveau, zowel door de organisatie van de rally’s als door het aantal leden.

Roger Saintenois
president Willy Swinnen

2003

Willy Swinnen volgde Roger Saintenois op, die niet wenste zijn ambtstermijn te verlengen. Met een ruime meerderheid van de ‘vox populi’, werd Willy gekozen als voorzitter tijdens de verkiezing van 2004.
Hij leidde zijn ambtstermijn met glamour en als een gentleman, zorgdragend voor de vertegenwoordiging en de taalpariteit van de club. Men herinnert zich zijn sympathieke betrokkenheid en de kleurrijke edities van de Rally van de President.

2008

Na twee ambtstermijnen zag Willy Swinnen af van zijn positie als voorzitter en werd hij vervangen door Roland Polijn die de structuren van de club zou verbeteren, zowel op het gebied van de organisatie van rally’s als van de boekhouding beheerd door een specialist Johan Van den Heuvel, en de druk van het tijdschrift die een belangrijk budget genoot.

president Roland POLIJN

De maandagontmoetingen

Ik zal het verhaal van onze club verrijken door het begin van onze wekelijkse maandagbijeenkomsten.

Aan het begin van de jaren ’80 bezocht ik regelmatig “La Pizzeria”, gelegen bij de ingang van de Ilot Sacré in Brussel, gewaardeerd om zijn familiale keuken die werd beheerd door de Pasculli’s. Deze plaats werd snel mijn dagelijkse toevluchtsoord, waar een hartelijke sfeer heerste tussen de familie Pasculli en mij.

Het idee voor de maandagbijeenkomsten ontstond toen een clublid, Gaetan de Ghellinck, die van mijn gewoonten had gehoord, me voorstelde om een maaltijd te delen om onze gezamenlijke passie voor auto’s te bespreken. Jacques Gallien sloot zich vervolgens bij ons aan, gevolgd door Roger Saintenois, waardoor ons eerste kerngroepje van enthousiastelingen werd gecreëerd.

Met de tijd sloten andere leden zich bij ons aan, zoals Daniel Vreux, Willy Swinnen, en Eric Procureur, waardoor onze lunches echte clubbijeenkomsten werden, waar tot meer dan 20 mensen de verdieping van het restaurant bezetten, in een warme en vriendelijke atmosfeer.

La Pizzeria werd ons hoofdkwartier tot Alfi en Claude verhuisden. Ondanks deze verandering vond Gaëtan een nieuwe ruimte op de Grote Markt, wat het begin markeerde van een reeks verhuizingen tussen verschillende iconische locaties in Brussel, elk met een unieke sfeer die onze groep verwelkomde.

Hoewel we de intieme sfeer van de begindagen bij de Pasculli’s missen, blijven sommigen van ons, geleid door nostalgie en vriendschap, het Milan bezoeken om deze kostbare herinneringen te herbeleven.

Deze traditie van samenkomen heeft zich ontwikkeld, en vandaag komt het Comité elke eerste dinsdag van de maand samen, waarmee de geest van kameraadschap die ons altijd heeft verenigd, voortduurt.

Een samenvatting van waar MOG België voor staat

MOG Belgium, een gemeenschap van Morgan liefhebbers, viert al sinds 1974 het unieke karakter en de traditie van de auto. Met ongeveer 130 leden is het een toevluchtsoord voor liefhebbers van esthetiek en vakmanschap. Lidmaatschap belooft een nostalgische reis, verpakt in kameraadschap en eenvoudige geneugten, binnen een gastvrije sfeer waar een passie voor de Morgan klassiekers gelijkgestemde zielen verenigt en in vrienden verandert. Tussen de clubbijeenkomsten en lezingen door nodigt MOG Belgium iedereen uit die erbij wil horen en het Morgan-erfgoed wil vieren.

E-mail :

 

info@mogbelgium.be

Postadres :

 

36 rue des Prés verts, 6120 Nalinnes

sociale netwerken :

VZW Morgan Owners Group België vzw ondernemingsnummer 448.088.332

36 rue des Prés verts, 6120 Nalinnes

Lid van de Belgian Historic Vehicle Association (BEHVA) – Lid van de Belgian Historic Vehicle Association (BEHVA)
Lid van de Royal Automobiel Club van België (RACB) – Lid van de Koninklijke Automobiel Club van België (KACB)